Autor: Andre LaMotheWydawnictwo: Helion
Książka ta, jest jedną z najbardziej opasłych pozycji dotyczących programowania gier na naszym rynku. Ma ponad 1300 stron i równie sporo waży. Ogólnie rzecz ujmując, jest to kompendium dla osób, które próbują napisać własny render software'owy. Jest tam opisane to krok, po kroku: od wyświetlania pojedynczego punktu na ekranie, po rendering oświetlonych, oteksturowanych scen 3D. Jednak, czy opłaca sie wydawać 150 zł, na książkę, która opisuje już dość przestarzałą i mało popularna technikę renderingu software'owego? Nikt przecież dziś nie będzie pisał od początku własnych procedur kreślenia trójkątów, mając do dyspozycji znacznie wydajniejsze metody dostępne w Direct3D czy OpenGL, które w dodatku korzystają z mocy najnowszych kart graficznych. Podręcznik ten opisuje jednak znacznie szerszy zakres materiału. Obowiązkowo znalazł sie rozdział traktujący o matematyce. Na ok. 100 stronach autor w bardzo przejrzysty i czytelny sposób wytłumaczył operacje na wektorach, macierzach, liczbach zespolonych, kwaternionach i wielu innych tworach matematycznego świata. Jest tam zawarta cała matematyka 3D, której znajomość jest niezbędna w programowaniu gier. Mało tego. Autor poświecił oddzielny rozdział na opisanie implementacji tych metod, z których korzysta sie podczas tworzenia gry. We wprowadzeniu, zawarty jest ogólny zarys działania i architektury silnika. Jest tam opisanych kilka rodzajów enginów a do każdego są przykłady wykorzystujących go gier. Osobny rozdział jest poświęcony podziałowi przestrzennemu i algorytmom określania widoczności. Jest to jeden z najlepszych opisów, z jakim sie spotkałem, takich struktur jak: BSP, PVS, BHV , OctTree. Czytając te książkę poznamy także zasady działania jednostki FPU, nauczymy się ją programować, a także poznamy podstawy pisania kodu używającego SIMD. Książka ma jednak jedną wadę: dość nieporęczny rozmiar i waga. Trudno sie ja czyta w podróży, trzymając ja w ręku i równie ciężko nosi w plecaku ;)
Więc, jeśli masz w kieszeni kilka złociszy i chcesz trudzić sie tworzeniem gier - zachęcam do kupna. :)
Ta książka z pewnością jest warta inwestycji. Z pobieżnego przejrzenia zawartości, jest to naprawdę przekrój przez wszystko co związane z programowaniem gier. Ubolewam tylko nad ciężką kasiuchą jaką trzeba wydać za wszystkie tomy... :)
OdpowiedzUsuń